Eerste 10 dagen Nieuw Zeeland

17 mei 2016 - Arthur's Pass, Nieuw-Zeeland

Lieve vrienden en familie

Hier dan me eerste reisblog. De eerste 4 maanden heb ik weer veel geleerd over het proces in de wijngaard. Van jonge plantjes begeleiden aan bamboestokken, het bijsnoeien van de plant, ruimte maken voor de zon door de bladeren deels weg te halen en het overtollige fruit wegknippen, tuurlijk nog veel meer werkzaamheden maar ik heb ook gemerkt dat het oogsten van de druiven niet altijd een feest is, hard werk maar ook hard genieten aangezien je op de meest fantastische plekken komt. Ik woonde 4 maanden lang in een cottage achterin de wijngaarden van wijnhuis Eradus in de marlborough regio. Onwijs mooi om te wonen alleen wel best rustig voor mij doen.

Dag 1. Inpakken, touren en herenigen.

Na die 4 maanden was het eindelijk zover, Victor is klaar met ze reis in Thailand. Victor lande om half 10 s'avonds in Christchurch, dat is vanuit Blenheim nog ruim 3 uur rijden. Nadat ik me koffer en tas allemaal ingepakt had ben ik naar het vliegveld gegaan om Hanna om te pikken. Rond een uur of 5 kon eindelijk de reis beginnen en ben ik doorgereden naar het hotel in Christchurch spullen afgegooid en daarna doorgereden naar het vliegveld waar ik netjes Victor op stond te wachten met een bordje Victor Twaalfhoven. Aangezien het al laat was en Victor een reis van 30 uur erop had zitten zijn we gelijk naar het hotel gegaan paar biertjes weg zitten tikken en gaan slapen.

Dag 2 Christchurch/Akaroa

Hoog gelegde lat.
Op de eerste dag stond een in de ochtend Christchurch op de planning en in de middag Akaroa, aangezien het zondag was waren de meeste winkels dicht en is er dus weinig te beleven, dan maar even de supermarkt induiken en een warehouse opzoeken om wat spullen te halen. Na ons boodschappen avontuur zijn we maar gelijk doorgereden naar Akaroa aangezien er toch weinig te doen was in Chch. Akaroa is een klein schiereiland 1,5uur van Chch vandaan. In Akaroa zijn we naar boven de bergen in gereden om te lunchen met een mooi uitzicht, een uitzicht over Akaroa en het meer, de zon op onze bakkes, brood smeren en lunchen. De lat hoog gelegd en de toon is gezet.
Vanuit Akaroa was verstandig om gelijk door te rijden naar Lake Tekapo zodat we niet de volgende ochtend er heen hoefde te rijden (4uur rijden). Vic ze eerste ervaring met links rijden en 4x ipv ze knipper lichten aan te hebben gedaan de ruiten wissers laten waaien.
Eenmaal aangekomen bij Lake Tekapo.... geen hostel te vinden die nog 2 bedden over had... Dan maar ergens bier drinken en elk hostel in de buurt opbellen of ze niet toevallig nog 2 bedden hadden. Zagen het alweer voor ons de 2e nacht gelijk in de auto te moeten slapen!! Gelukkig had lake lodge backpackers nog een stapelbed voor ons over.

Dag 3. Lake Tekapo. Klimmen&Relaxen

Natuurlijk stond mijn biologische wekker nog op 5uur dus dan maar ontbijt halen als iedereen nog leg te slapen. Victor ook weer een normaal ontbijt, Victor ook weer blij. Nu konden we eindelijk de natuurlijk in met Victor in het wild. Verkeerd lopen bij onze eerste hike (Victor) en uiteindelijk toch op de top aangekomen met een waanzinnig uitzicht over de hele regio. Na zo een hike moeten de spieren rust krijgen en warm blijven dus dan maar ontspannen in de hotpools met uitzicht op de bergen en het meer.

Dag 4. Mt Cook. Lopen als natte zakken.

En vanaf hier begon de ellende, toen we wegreden bij lake tekapo was het weer nog wel redelijk. Na 10 minuten gereden te hebben kwam het natte glorie feest die ons heeft vergezeld tot aan gisteren. Ondanks deze opening van het wolkendek wilde we toch graag de hoogste berg van NZ zien, The Hooker Valley track van 3uur door de valley langs een meer van het smeltwater van mt Cook Prachtig!!
Tenminste als je wat zou zien, 3uur zeiknat geregend, keiharde wint en door de laaghangende wolken bijna niets gezien. Op de planning stonden 2 tracks maar die andere traxk hebben we maar vervangen door de sauna. Na onze kookkunsten uitgewerkt te hebben zijn we burgerlijk gaan scrabblen aangezien er voor derest weinig te beleven was in het dorpje.

Dag 5. Queenstown. Party&Party

Snel weg uit dit natte gebied wat normaal een van de mooiste gebieden gebieden op de wereld zou moeten zijn.
Na 10 minuten rijden reden we natuurlijk gewoon weer in de zon. Wel een mooi plaatje 1 meer(lake pukaki) met links alleen maar grijze dikke wolken en rechts blauwe lucht met een regenboog en vollop zon.
Snel doorrijden naar queenstown.
Tuurlijk daar regent het ook gewoon we volgen jullie gewoon.
Queenstown staat bekend om zijn activiteiten (Bungeejumpen, skydiven, jet boat etc etc ) en zijn nachtleven gelukkig. 4 maanden achterin de wijngaarden leven is kikke, maar feesten moet je ervoor opofferen. Eindelijk weer een goed feestje bouwen. Als je in queenstown bent dan moet je ook altijd de welbekende fergburger eten, grote buns met 200gr New Zealand Prime beef en alles erop en eraan wat je zelf wilt! Lekkaaah!! Goeie bodem!!
Na de burger omkleden en de strip op.

Goed feessie! Bijna elke club/bar van queenstown gehad, op de film geweest met elk soort ras mensen in de wereld en de zonsopkomst hadden we kunnen zien!!
Volgens mij...

Dag 6 Queenstown. A Grey hangover. Weinig tot niet geslapen en buiten is het grijs en nat. Wat doe je dan?
Dan maar als zombies door queenstown lopen en kijken of er ergens nog wat te eten is en wat te lachen valt, een van Victor zijn specialiteiten die het voor elkaar kreeg om een uur onder een afdakje te staan, de slappe lach te krijgen met een jongedame van een I-centre, uitgenodigd te worden voor hun kroegentocht die avond en gelijk bekend te staan om zijn twerksessies. Lekker bezig Vic! De rest van de avond is zelf in te vullen naar eigen keuze.
Helaas is er deze avond geen twerk wedstrijd meer plaatsgevonden #TeamVictor.

Dag 7. Te Anau. Wrong way.

Met nadorst wakker geworden in ons hostel was het weer tijd om een van de kickste stad van nieuw zeeland te verlaten en de trip te vervolgen naar Te Anau. Tussen het ontbijt door hadden we een boottrip geboekt voor de milford sounds. Het moment dat we wegreden kwam netjes het zonnetje tevoorschijn en konden we de net besneeuwde bergtoppen van Queenstown nog even vastleggen. Eenmaal aangekomen in Te Anau was onze vriendin van de receptie even 3uurtjes pauze houden, dus zijn we maar de track gaan zoeken die op de planning stond, de track genaamd Rainbow reach. Een 3uur durende hike langs de rivier van Lake Te Anau door de bossen. Onwijs mooi, maar wat wij niet wisten.. was dat het niet een rondlopende wandeling was die ons netjes bij de auto weer bracht. Nee die eindigde netjes ook 3uur op loopafstand van de auto vandaan. Wel met het geluk dat er net een vrouw klaar was met uitlaten van haar koe en hond en die ons even bij de auto af wilde zetten. Beeld je even in voor de mensen die Victor kennen, 2 grote wilde honden die wel met Victor op konden schieten, in 5 minuten tijd genoeg gelachen voor een heel jaar.

Dag 8. Waiting and Raining.

Op onze 8e dag van de onze reis moesten we een wederom regenachtige dag vol maken omdat we de volgende dag de de boottrip door de Milford sounds zouden doen. Potje poolen in een bar, in de bios bekijken hoe mooi dit gebied is zonder grijze wolken en Victor aanhoren hoe zin hij had in de 1kg spareribs die avond. Restaurant The Range had die avond de aanbieding van 1kg spareribs eten, omdat Victor alleen maar McDonald's, rijst en noodles had gehad in Thailand kon dat wel naar binnen bij hem. En om het diner af te sluiten nam hij nog een hamburger als dessert. Een paar pilsies en The super 19 rugby match kijken om af te sluiten en voldaan naar bed te gaan.

Dag 9. Milford sounds cruise.

Milford Sound in Fiordland National Park op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland is de bekendste fjord van Fjordland. De fjord is ongeveer 16 km lang tot aan open zee en 100 tot 450 meter diep. Zeer typerend zijn de hoge en zeer steile rotsen rondom de fjord. Deze rotsen zijn ongeveer 1200 meter hoog. En met ons geluk regent het gemiddeld 6813 mm en 182 dagen per jaar. Het is daarmee de natste plaats van Nieuw-Zeeland. Door deze regen zijn er wel veel watervallen te zien. Bizar om te zien allemaal hoe mooi de natuur kan zijn. Teruggekomen aan wal maakte we kennis met Fenna aus Deutschland die een rit naar Wanaka nodig had. Na een 4uur durende rit door de regen, in het donker over de bergen en door het land gingen wij naar wanaka toe. Poolen, pilsies en frankfurter wurst was de invulling van de avond.

Dag 10. Wanaka. All for nothing.

Als zonnebloempitten wakker geworden en met een goed ontbijt gingen we een track lopen genaamd Roys Peak. Roys Peak staat bekend om zijn uitzicht op de top van de berg wat ook een van de mooiste van nieuw zeeland blijkt te zijn. Wat een geluk hadden wij dat we na 2 uur eindelijk boven kwamen en gelukkig de grijze wolken van dichtbij konden zien... Nee dus niets gezien van het mooiste uitzicht van NZ. In de afdaling naar beneden showde Victor nog even hoe je moet uitglijden en chagrijnig moet zijn. Die avond hebben Victor en ik al onze kookkunsten uit het keukenkastje getrokken en een Parkheuvel waardig diner neergezet voor onze Duitse Fraulein.

Bedankt voor het lezen, excuses maar ik ben iets te laat met het schrijven van de eerste 10 dagen maar de toon is gezet. In mijn volgende verhaal, de volgende 10 dagen hebben we nu al genoeg en veel meegemaakt en dan zal ik op tijd zijn met het schrijven! Een gletsjer bezoek, heftige hike, sneeuw, grotten.

Keep in touch!!

In Maori taal. Koa (Bedankt) E noho ra (Tot ziens)

1. Willem van de Geijn:
    19 mei 2016
    Lorenzo genoten van je verhaal!Als je geen wijnboer wordt kan je altijd nog aan de slag als schrijver nog veel plezier en de groeten aan Victor. Groetjes Willem