New Zealand Last Part

14 juni 2016 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Kia Ora!!
Ik hoop dat je pauze lang genoeg is of dat je een dagje vrij hebt!! Want hier komt ons hele avontuur van het noordereiland!!

Dag 21
Wellington, hoofdstad van NZ

Na een wereldtijd gehad te hebben op het zuidereiland en er van hebben gedroomd werden weer wakker in de hoofdstad van Nieuw Zeeland, nee niet Auckland, maar Wellington met 180.000 inwoners, bijna 8x minder inwoners dan Auckland maar toch the capital. Op het noordereiland hadden we eigenlijk nog niet zoveel gepland overdag, maar in de avond hadden we kaarten gekocht voor een rugby match van the Hurricanes vs the Highlanders, overdag gingen we kijken wat we vandaag konden gaan doen. Een beetje rondlopen door de stad, langs een barber(kapper) aangezien ik na mijn kennismaking met de tondeuse niet meer langs een kapper was geweest, de haren moesten natuurlijk in vorm zitten voor ons avondje stappen en op zoek geweest naar een plek in het park waar iets van Lord of the Rings was opgenomen. Helaas konden we niet echt iets herkennen en hebben we dus gewoon een stuk door het park gewandeld.
Na wat te hebben gegeten zijn we als het waren voor een wedstrijd van Feyenoord, alvast wat gaan drinken in een plaatselijke bar waar alle fans van the hurricanes stonden, 'soortvan de beren bij de kuip'. Na wat drankies hebben we ons pad richting het stadion vervolgd en hebben we genoten van een topwedstrijd die werd beslist in de laatste seconde door the hurricanes!!
Tijd om dit te gaan vieren hup de stad in feesten en de hoofdstad van Nieuw Zeeland op zn kop te zetten, toch jammer dat je zo een avond niet kan afsluiten met een kapsalon, maar neppe turkse pizza's hier!

Dag 22
Op Familiebezoek in Upper hut.

Zelfs aan de andere kant van de wereld blijkt ook een Twaalfhoven te wonen, ik vond op reis met 1 Twaalfhoven eerst eigenlijk al wel genoeg haha. Maar wat zijn we verwend en wat een aardige mensen zijn Rita en Martin. Bij aankomst in Upper hut stond er gelijk een lunch met Pannekoeken klaar. Na het pannenkoeken festijn zijn we een kijkje gaan nemen bij Martin zijn auto collectie en hebben we zelfs een rondje door upper hut gereden in een van zijn auto's, (Hanna was gelijk weer verliefd)!! Met als tussenstop, een bierproeverij van verschillende soorten craft beers. Leuke en weer is een wat andere proeverij.
In de avond zijn we met ze alle wezen eten in een restaurant en voldaan in ons bed beland.

Dag 23
New Zealand Birthdaystyle!

We hadden onze wekker om half 7 gezet, want ondanks dat we hier zitten, de champions league finale van de 2 ploegen uit Madrid konden we natuurlijk niet missen.
Jammer dat Real madrid won maar het is ook geen Feyenoord waar het om ging.
Na de wedstrijd hadden we een verjaardag van een van de familie leden. En wat zijn die verjaardagen in NZ toch top!!! Een tafel vol met eten (Pizza, Quiche, taart, worsten muffins enz.) en als alles op is gaat iedereen weer terug naar huis. Helemaal super!! Het was niet alleen lekker maar natuurlijk ook gezellig.
Na de verjaardag zijn we nog langs wat plekken uit Lord of the Rings geweest waaronder Rivendell, het bekende elvendorp. Bizar hoe alle plekken uiteindelijk in elkaar zijn gezet als je dat heb gezien.
En na 6 maanden eindelijk weer is een keertje geplaystationd, blijft toch altijd leuk!
In de avond zijn we ook weer onwijs verwend, heerlijke gegeten met super lekkere Lamskoteletten.
Martin & Rita, als jullie het lezen, bedankt voor alles!! We hebben genoten.

Dag 24.
Craters of the huka fall hot pools.

Dat reizen is geen vakantie, er weer vroeg uit omdat we de tongariro cross op de planning hadden staan, dit was zo ongeveer 4 uur rijden en een track van rond de 6 uur. Ondanks dat we vroeg wegreden kwamen we toch net iets te laat aan om aan de track te beginnen en terug te zijn voor het donker. Dus reden we maar door naar Taupo wat aan de andere kant van het meer lag en gekeken wat er hier te doen was. Toen vonden we een attractie dat craters of the moon heet, klonk wel interressant. De craters of te moon waren uiteindelijk allemaal kraters, hete modderpools en rook wat door middel van hitte ergens diep in de grond omhoog blies.
Daarna zijn we even snel gaan kijken bij de huka falls en doorgereden naar een natuurlijke hotpool die aan de zijkant van de rivier lag. Allemaal kleine watervalletjes en warm water om lekker in te relaxen. Moeten we ook in berkel hebben!!

Dag 25,
Esk Valley.

Als we er toch in de buurt zijn moeten we er ook natuurlijk langs. In mijn ogen een van de beste wijnen uit Nieuw Zeeland waar ik ook veel mee gewerkt had afgelopen jaar bij 't Wijnblad. Met dank aan Willemijn konden we een speciale rondleiding krijgen en een speciale proeverij waaronder hun rose vintage 2016 net gefilterd in vat, pinot gris 2016 ongefilterd en mijn favoriet hun houtgelagerde winemakers reserve chardonnay 8 maanden in vat! Als je een lekkere chardonnay uit nieuw zeeland wilt vraag maar aan Vianen!
We hebben een top middag gehad met dank aan Gordon!!

Dag 26,
The tongariro track.

Vandaag wel op tijd om the tongariro track te doen. De tongariro track is de berg mount doom uit lord of the rings en een van de mooiste tracks ter wereld!
Wij een geluk dat het net een week ervoor keihard hard gesneeuwd daar waardoor de track nog 10x mooier en kicker is!
Aangekomen bij de parkeerplek keken we op de borden waar op stond dat we voorbereid moesten zijn, warm gekleed, speciale schoenen genoeg eten etc etc gelukkig waren deze 2 professionele hikers dat ook weer!!
Niet
Wel
Niet.

En de naam heeft zich waar gemaakt! Als 2 kleine kinderen lopend door de sneeuw met strak blauwe lucht, uitzicht tot verweggistan, klimmend door een sneeuwstorm en niemand om ons heen! Eenmaal bij de top ( red crater 1900 Meter hoog) aangekomen lag er geen sneeuw en stonden we weer in een sneeuw wolk. Hier lag geen sneeuw omdat in de berg ook weer hitte van diep magma omhoog komt weer iets bizars om te zien. En weer 1900 m dalen naar beneden.
Na flink door te hebben gelopen hebben we ipv 6,5uur de track in 4,5 uur gelopen en zo'n 20km door de bergen gelopen. De snelste heeft hem ooit in 3,5uur gelopen dus dat was redelijk hoog niveau hiken!
20 km erop beneden en voeten helemaal verzuurd, geen vervoer terug naar de auto...
Gelukkig was er een man die ons wel terug wilde brengen.. afgezet bij de weg richting de parkeerplaats wat ook ongeveer nog 7km lopen was. Dit was het moment dat ik erachter kwam dat als Victor ergens klaar mee is, er ook echt klaar mee is! Die ging nog even 7 km rennen... (zei die)
Hij was gewoon 2 gasten tegen gekomen die hem terug naar de auto brachten gelukkig!!
Kapot en voldaan weer terug aangekomen in het hostel waar het niet lang duurde voordat de ogen dicht vielen.

Dag 27
Look a hobbit!!

Met zware benen werden we weer wakker en hadden we weer wat op de planning staan.
1 ding wat je moet doen als je lord of the rings fan ben, natuurlijk langs the shire/hobitton! Dit is waar het dorp van de hobbits gefilmd is. Hier kregen we een hele rondleiding langs de kleine huisje met de ronde deuren, langs het park waar de verjaardag werd gevierd! Super leuk om mee te maken, er liep zelfs een echte hobbit mee! Of was ook tourist en echt heel klein.haha En om te eindigen kregen we het bier wat speciaal voor de film gebrouwen is. Lekkaah!!
Hierna zijn we doorgereden naar Rotorua om daar de nacht door te brengen, een proeverij van verschillende craft bieren te proeven wat Victor ook heerlijk vondt!....
En over de markt gelopen en Pad thai gehaald.

Dag 28
Raften & Mountainbiken.

Weer heerlijk wakker geworden door zo'n irritante chinees die allemaal volgens mij express hun rits heel de tijd heen en weer doen en hun plastic zakken heel de tijd lopen te vouwen zodat we op tijd wakker zijn lijkt t wel..
Gelukkig moesten we er wel vroeg uit omdat we weer iets kicks op de planning hadden staan! Namelijk Raften met de hoogste waterval van de wereld waar je vanaf kan raften. Wetsuit aan en die boot in!! Na 5 minuten varen en instructies aangehoord te hebben die we na 1 minuut alweer waren vergeten kwam de eerste waterval. Na die waterval konden we daar van een rots het water in springen wat ondanks die wetsuit toch stiekem nog best koud is!
Tussendoor zijn we ook nog een keer zwemmend een waterval afgegaan en heeft die ons nog een douche gegeven onder een waterval dat voor wat leuke plaatjes heeft gezorgd.
Na het raften wilden we toch nog een keer echt mountainbike! Fietsen gehuurd en verschillende mountainbike trails gefietst. 2uur zo'n fiets huren was meeeer dan genoeg haha. Daarna gelijk doorgereden naar Hamilton wat bekend staan als een studentenstad! Daar wilde we natuurlijk wel een avondje kijken hoe dat stappen daar is.

Dag 29
Hamilton.
Hier zijn we rustig wakker geworden en hebben we deze dag niet zoveel gedaan, in de middag hebben we dan maar een terrasje opgezocht en heerlijk in het zonnetje van verschillende craft beers genoten. En in de avond rustig aan gedaan.

Dag 30,
Stappen in Hamilton.

Rond een uurtje of 11 zijn we naar grotten gegaan om de glowworms te zien op hun vakantieverblijf! Hier zijn we helemaal heen gereden zonder enig informatie van tevoren op te zoeken. Eenmaal aangekomen schrokken we wat van de prijs, een beetjr te duur om wat glowworms te zien. Dan maar terug rijden. Aangezien Vic al sinds dag 1 tegen mij zei dat ie heel graag wilde golfen zagen we in de buurt een pitch&putt, dit zijn golfbanen niet langer dan 100 meter, voor mij dus een goeie baan om te starten en te leren golfen...
Ondanks een goeie trainer als Vic ben ik er achter gekomen dat het niet mijn sport is. Je moet er rustig en goed geconcentreerd voor zijn, en als er iets niet lukt bij mij heb ik het allebei niet meer, hier heb ik dus me meer bezig gehouden met het uitbreiden van de dikke vandalen. Sorry mam zal het niet meer doen..
Na een goede bodem te hebben gelegd zijn we de stad ingegaan en kennis gemaakt met stappend hamilton!

Dag 31. Whitianga
Vandaag reden we weer door naar een vissersdorpje genaamd whitianga. Het is een klein dorpje aan het strand, palmbomen, helemaal super en het zonnetje scheen vrolijk vanuit de lucht. Het was er druk en iedereen liep lekker buiten. Omdat we nog niet konden inchecken zijn we doorgereden naar the Cathedral cove waarvoor we eigenlijk heen zijn gekomen met als pit stop, hot water beach. Dit was een speciaal plekje waar je een kuil kon graven en dan kwam er heet/warm water uit naar boven, en daar kon je dan lekker in liggen. Dit hebben we maar niet gedaan en zijn we doorgereden naar de hoofdattractie Cathedral cove, dit is een onwijs grote rots die puntig uit het water steekt en een grot waar je doorheen kan lopendst door de zee is gevormd. Als je je coolbox meeneemt en het is een warme dag handdoekje neerleggen, dan kan je daar ook een hele leuke dag hebben. Was weer leuk om te zien. En daarna konden we weer een uur terug lopen waar ik mijn droomhuizen heb gezien.
Terug bij het hostel had de vrouw geen gemengde kamers meer aangezien ze dacht dat we niet meer terug zouden komen. Hier gaf ze ons een topaanbieding, 27 dollar pp voor een eigen klein appartementje met keuken badkamer slaapkamer woonkamer tv. Helemaal top!! Onze kookkunsten weer uit het keukenkastje gehaald en daarna lekker relaxt the hobbit gekeken vanuit mijn slaapbank, aangezien ik verloren had met steen papier schaar voor het bed.
En weer in slaap gevallen na weer een heerlijk dagje.

Dag 32,
Ik ga het niet nog een keer proberen...

Toen we gisteren naar het hostel reden kwamen we weer verschillende golfbanen tegen die vic wel zag zitten. Dus gingen we vandaag golven op een echte golfbaan. Om het de golfbaan maar niet aan te doen heb ik het maar niet geprobeerd en ben ik in het zonnetje lekker relax mee gelopen om te kijken naar tiger vic zijn golf skills. En die vic ken wel een lekker balletje slaan, maar ook wel goed misslaan! Van de 6 ballen zijn er 4 het bos in gegaan en 2 de rivier in gegaan! Maar voor derest had hij wel een mooie scoren en ik weer wat van het golven geleerd. Toch best een relaxte sport!
In de middag wilde we gaan kajakken. Die kon je gratis pakken bij het hostel. Helaas sloeg het weer om en is het een verstandige beslissing geweest om dit niet te doen. De rest van de middag/avond hebben we de andere 2 hobbit films afgekeken en onze kookkunsten opzij gezeten een pizza gehaald.

Dag 33,
Vandaag stond er een laatste lange reis richting Bay of islands op de planning, dit was zo'n 5uur rijden. Eenmaal aangekomen bij het hostel bleek het weer er niet best te zijn. Als het hier mooi weer is, dan is er ook genoeg te doen, maar als het regent... dan is er eigenlijk niets te doen. Hier was Vic zijn ipad vergeten en moesten we eerst een manier vinden hoe we die weer terug konden krijgen aangezien het 5 uur rijden is. Onze lieve vriendin van de receptie wilde het met alle liefde opsturen naar het hostel in Auckland waar we morgen zullen verblijven.
Om toch wat te doen zijn we naar een oud slagveld gereden van een Maori dorp. Hier was een slag geweest tussen de Maori's en de britten. De maori's hadden hier kuilen gegraven waarop ze huizen hadden gebouwd en loopgraven gemaakt. Hier konden we met zn 2e als kleine kinderen ons wel een uurtje vermaken met onze nepgeweren haha.
In de avond hebben we lekker buiten genoten van een weer hoogstaand niveau koken onder het genot van een aantal biertjes. En een stukje gelopen langs de wilde woeste zee. En zo weer in dromenland gevallen.

Dag 34 Auckland.

En zo waren we alweer bij onze laatste bestemming van onze reis. Auckland, in heel nieuw zeeland wonen zo ongeveer 4,5 miljoen mensen, waarvan er in Auckland alleen al 1,6 miljoen mensen wonen. Voelde net alsof we weer terug in Rotterdam waren. Na een hele tijd zoeken konden we eindelijk een wat goedkopere parkeerplek vinden, aangezien we overal rond de 40 dollar moesten betalen voor een dag te staan. Hier hoefden we maar 24 dollar pd te betalen.
In de middag zijn we naar de hoofdattractie van Auckland gegaan, de skytower, soortvan de euromast van Auckland.
Zelfs hier heb ik de ballen uit me broek gelachen! Met victor in een lift met glazen ramen naar een hoogte van 220 meter!! Dat was alleen al leuk, maar het leukste was op de verdieping zelf! Hier kon je rondlopen en heel het uitzicht bekijken over heel Auckland super kick om te zien.
En dan nu het moment waar ik de tranen in me ogen had gekregen van het lachen. In de grond zaten ook glazen platen waar je overheen kon lopen en 220 meter naar beneden kon kijken. Nadat ik er eerst over heen was gelopen was het nu de beurt aan Vic!! zijn eerst voet op het glas duurde wel eventjes, maar nadat vic er eenmaal met 2 voeten overheen was gelopen was ongeveer al heel zijn reis door Australie voorbij en ik had mijn sixpack alweer terug door het lachen.
En toen kwam het moment waarop ik een petitie wilde starten voor het niet meer toe laten van pinda's (Indiërs) in hostels op dorm rooms. Het erge was nog niet eens dat heel de familie koekoeloekoeloekoe tot snachts heel hun levensverhalen aan elkaar aan het vertellen waren. Nee want na een uurtje slapen werd ik wakker door een kettingzaak die alle bomen in het oerwoud om aan het zagen was. Deze man snurkte zo hard dat het leek alsof er een aardbeving aankwam. Na een aantal keren geprobeerd te hebben bleven we rond 8uur maar wakker en heeft victor vriendelijk bij de receptie gevraagd of ze zsm een andere kamer voor ons hadden.

Dag 35. Auckland
Na onze geweldige nacht, hebben we onze spullen gepakt en bleken we dus pas in de middag terug te kunnen naar een andere kamer. Dus gingen we vandaag naar een shopping mall om daar even rond te kijken. Hier heeft Vic eindelijk een pet gehaald waar die al 35 dagen over aan het praten was en al 10 verschillende winkels in de loop van de reis langs was geweest.
In de avond weer een bordje eten met veel plezier op tafel gezet, iedereen die we hier in de keuken tegen zijn gekomen in NZ zult nu wel denken die dutchies sporen niet. Wij hebben het voor elkaar gekregen om elkaar een half uur lang te interviewen met een spatel en daar een scheur in je buik van te krijgen van t lachen.
Dit hadden we wel nodig want dit was een alcoholvrij hostel en we moesten ons toch klaar maken voor een avondje stappen in Auckland! Op de kamer leerde we wat amerikanen kennen en zijn we die avond mee op stap geweest met een aaantal leuke bierspelletjes waar ik weer het beste in was... ik zat gewoon elke keer op de verkeerde plek!! Al met al weer een topavond gehad.

Dag 36 afscheid.

Gelukkig wisten onze kamergenoten dat je voor 5 dollar 2 uur later kon uitchecken, dus dat was ik maar gelijk even gaan regelen om nog even te blijven liggen.
En vandaag is altijd de vervelendste dag van heel de reis! De laatste dag.. Victor vloog pas aan het einde van de middag dus hebben we nog wat gerelaxed in het hostel. En toen was het zover, de auto ingeleverd waar we in 35 dagen ruim 6500 km in hadden gereden en door naar het vliegveld om Victor uit te zwaaien! Na 35 dagen 24/7 op elkaars lip te hebben gezeten scheden onze wegen weer. Tot in Augustus maatje!!
Ik bleef zelf nog 2 dagen in Auckland bij een Joy, een kennis uit Bergschenhoek.

Dag 37,
The Haka All Blacks.

Joy en ik hadden tussendoor wat contact gehad en afgesproken om kaarten te halen voor DE wedstrijd! Natuurlijk als het kan moet je een keertje bij the all blacks, het nationale rugby team van NZ zijn geweest die bekend staan om hun Haka voor de wedstrijd.
Op tijd weggegaan maar een bus die of niet of gewoon veelste laat was zorgde ervoor dat we toch nog moesten haasten.. onderweg schreeuwde een vrouw nog dit is het alarm van de haka! En hoe stom zou het zijn om die te missen! Gelukkig waren we goed op tijd en hebben we genoten van de haka en een prachtige wedstrijd tussen de all blacks en wales. Wat is het kikke om dit meegemaakt te hebben!
Joy bedankt voor alles ik heb het super naar mijn zin gehad!!

En nu was het weer tijd om vanuit Auckland terug te vliegen naar Blenheim!

Time is flying when you're having fun!
En dat is echt zo! De afgelopen weken heb ik een de mooiste weken van me leven meegemaakt, super kikke en leuke dingen gedaan, al het prachtige wat moeder natuur zich te bieden heeft gezien en natuurlijk een top tijd gehad met Victor! Zonder enig meningsverschil 35 dagen op elkaars lip zitten zonder enig probleem dat kunnen alleen echte maten! We hebben alles uit de kast gehaald en deze reis niet beter kunnen doen!!
Vic heel veel plezier nog in Australië en ik ga je grappen missen!!

En nu weer terug naar real life, aankomende 2 maanden ga ik weer wonen in Blenheim en terug de wijngaarden in. En vlieg ik 12 Augustus weer terug naar Nederland waar ik de 14e land om 06.45. Maar eerst nog 2 maanden genieten hier.

Bedankt weer voor het lezen en tot de volgende!!

The haka teksten

Ka mate! Ka mate! Ka ora! Ka ora!
I die! I die! I live! I live!
Ka mate! Ka mate! Ka ora! Ka ora!
I die! I die! I live! I live!
Tenei te tangata puhuru huru
This is the hairy man
Nana nei i tiki mai
Who fetched the Sun
Whakawhiti te ra
And caused it to shine again
A upa … ne! ka upa … ne!
One upward step! Another upward step!
A upane kaupane whiti te ra!
An upward step, another.. the Sun shines!!
Whaaaaaaaaaaaa!!!